RegioBank rebranding: een krachtige uitstraling in het lokale straatbeeld

Project | Rebranding |
Scope | ± 500 locaties |
Uitdaging | Het creëren van een uniforme en herkenbare merkidentiteit binnen een netwerk van 500+ zelfstandige ondernemers, zonder de lokale eigenheid te verliezen |

RegioBank is een vertrouwde naam in de Nederlandse bankwereld en positioneert zich al sinds 2013 als hét alternatief voor de grote gevestigde banken. Met de ambitie om zichtbaarder te worden in het straatbeeld, koos RegioBank voor een rebranding. Daarmee namen ze afscheid van de herkenbare caleidoscoop van moederorganisatie SNS Bank. Wij hebben RegioBank al vaker succesvol bijgestaan bij de implementatie van een nieuwe huisstijl en waren dit keer opnieuw de aangewezen partner om deze rebranding succesvol te begeleiden.

De uitdaging: een uniforme merkidentiteit binnen 500+ vestigingen
- Franchiseorganisatie: met 500 diverse franchise-locaties kende RegioBank een gefragmenteerde merkidentiteit
- Gebrek aan zichtbaarheid in het straatbeeld
- Tijdsdruk: om de impact op de bedrijfsvoering te minimaliseren werkten we met een strak tijdsschema
- Implementatie tijdens de winterperiode: de winterse omstandigheden stelden beperkingen aan de installatie van bepaalde signing-elementen.
RegioBank werkt met een netwerk van ruim 500 intermediairs; zelfstandige ondernemers die de producten en diensten van de bank verkopen naast hun eigen dienstverlening. Tijdens een rebranding naar een veel opvallender huisstijl is het creëren van draagvlak bij de franchisenemers één van de grootste uitdagingen voor het slagen van de rebranding.
Persoonlijke aanpak: draagvlak en enthousiasme
Een rebranding slaagt pas echt als iedereen zich erin herkent. Daarom betrok RGN de intermediairs actief bij het proces. Na een grondige inventarisatie van alle locaties werd voor elke vestiging een visueel voorstel uitgewerkt. Binnen de richtlijnen kregen zowel de intermediairs als RegioBank de ruimte om wijzigingen door te voeren. Dit zorgde niet alleen voor draagvlak, maar ook voor veel enthousiasme onder de franchisenemers—met als resultaat extra aanvragen voor signing.

Value-engineering: één oplossing voor alle locaties
Hoe creëer je een consistente uitstraling bij meer dan 500 vestigingen? Designbureau Fabrique ontwikkelde een uitgebreide huisstijlfamilie, en wij vertaalden dit naar een schaalbare oplossing. Dankzij onze praktijkervaring en inzicht in productie(on)mogelijkheden, formaten en bestaande bevestigingspunten, lieten we een speciaal RegioBank-profiel ontwikkelen. Dit profiel kon worden toegepast op zowel zuilen als verschillende lichtbakken. Het resultaat:
- Uniforme uitstraling op alle locaties.
- Versnelde productie en montage door standaardisatie.
- Gebruik van bestaande bevestigingspunten voor minimale aanpassingen.
- Aanzienlijke kostenbesparing, omdat niet voor elk formaat een apart ontwerp nodig was.
Tooling: grip op complexiteit
Met meer dan 500 individuele locaties en verschillende contactpersonen was efficiënte communicatie cruciaal. RGN zette slimme tooling in om alle informatie en processen te stroomlijnen. Dit zorgde voor:
- Realtime inzicht voor RegioBank in de voortgang, van productie tot oplevering.
- Efficiënte samenwerking tussen alle betrokken partijen.
- Duidelijke en gestructureerde documentatie, essentieel voor beheer en onderhoud.
In een franchiseorganisatie zoals RegioBank veranderen organisaties namelijk regelmatig. Om een consistente uitstraling te behouden, richtte we samen met RegioBank voor beheer en onderhoud een beheersysteem in voor:
- Nieuwe vestigingen, sluitingen en verhuizingen
- Schadeherstel en onderhoud va n huisstijldragers
- Actief voorraadbeheer om snel in te spelen op veranderingen.
Door het gebruik van CI-Control werd het beheerproces vanaf dag één optimaal ingericht, waardoor de merkuitstraling van RegioBank behouden blijft.

Het resultaat: een sterker merk, overal herkenbaar
- Eenheid in diversiteit: alle 500+ locaties kennen nu een sterke, consistente merkidentiteit.
- Verhoogde merkbekendheid: RegioBank is nu beter zichtbaar in het straatbeeld en wordt vaker herkend door potentiële klanten.
- Betrokken ondernemers: de persoonlijke aanpak en het betrekken van de franchise-ondernemers heeft geleid tot een grotere betrokkenheid bij het merk
- Kostenbesparing: door het gebruik van een gestandaardiseerd profiel voor de signage is er een aanzienlijke kostenbesparing gerealiseerd.
Ook klaar voor een merktransformatie?
Een herkenbare, consistente uitstraling is essentieel voor jouw merk. Wij hebben ruimte ervaring in rebrandingtrajecten voor toonaangevende merken. Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw merk kunnen laten opvallen.

onze nieuwsbrief