Blog

Welk designbureau is het meest geschikt voor jouw merk?

Kiezen van een designbureau

Een designbureau speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van een nieuwe merknaam en/of (visuele) identiteit. Het ontwerp bureau vertaalt de identiteit, het merk, de strategie en/of de positionering naar een nieuw of aangepast logo en huisstijl. Met het gekozen bureau wordt over het algemeen een langdurige en intensieve relatie aangegaan. Een goede match is daarom essentieel. Wij hebben een aantal aandachtspunten opgesteld om rekening mee te houden bij het kiezen van een designbureau.

Group 79
Strategie bepalen

Kies een designbureau (ook) op gevoel

De ontwikkeling van een (nieuwe) huisstijl is vaak een zeer intensief project waar veel personen bij betrokken zijn. Het traject is tijdrovend en loopt over een langere periode. Denk goed na over welke competenties het ontwerpbureau moet beschikken om het project succesvol te laten verlopen; de noodzakelijke kennis en ervaring is de basis. De juiste ‘klik’ met de mensen van het ontwerpbureau bepaalt echter het succes, zowel van de samenwerking als van de uitkomst. Kies daarom een ontwerpbureau dat goed bij je past en waar je een goed gevoel bij hebt. Zorg voor partners die met je meedenken. De match tussen een designbureau en de organisatie moet niet alleen op de inhoud van het project gebaseerd zijn, maar ook op de wederzijdse verwachtingen. Maak daarom geen overhaaste keuze, maar zorg voor een goed traject bij het kiezen van het design bureau.

Kies een designbureau dat ook met je meedenkt over strategie

Niet alle designbureaus denken mee over de strategie van het merk en helpen de merkdoelstellingen te realiseren. Niet alleen bij de designprocedure, ook op strategisch niveau moet er gekeken worden naar bijvoorbeeld de merkarchitectuur, positionering van het merk en de uiteindelijke implementatie. Het uitschrijven van een nauwkeurige briefing waarin alle uitgangspunten in staan beschreven is een belangrijk onderdeel van het traject, zodat alles duidelijk is voor alle betrokken partijen. Denk bijvoorbeeld aan juridische aspecten, de interne communicatie en de aanleiding van de samenwerking. Een nauwkeurige briefing is het begin om maximaal resultaat te behalen vanaf de start. Kies daarom een ontwerpbureau dat van A tot Z met je meedenkt.

Maak een long list > short list

Welke expertise je nodig hebt is afhankelijk van de reden waarom je een designbureau in wilt schakelen. Soms is het makkelijk, omdat het gaat over niches waar de juiste ontwerp bureaus met specialistische kennis snel boven komen drijven. In andere domeinen kunnen er veel spelers in de markt zijn, dan is het een grotere opgave om het juiste design bureau te vinden. Welk designbureau bij de organisatie en het vraagstuk past is dan de vraag. Begin daarom een selectieprocedure door het maken van een longlist met mogelijke designbureaus, aan de hand van opgestelde beoordelingscriteria volgt er een shortlist van designbureaus. Hierdoor kun je gemakkelijk een passend designbureau kiezen dat aansluit bij je wensen en verwachtingen. Houdt hierbij dan nog wel rekening met de ‘klik’ tussen de organisatie en het ontwerpbureau.

Niet elk designbureau houdt rekening met de implementatie

Een succesvolle implementatie van de nieuwe huisstijl hangt van meerdere factoren af. In de regel zijn er drie componenten die bepalend zijn; het design van het merk, de organisatie en de beschikbare financiën en tijd. Tijdens de designfase van de huisstijl houdt niet elk ontwerpbureau hier rekening mee. Een nieuwe huisstijl heeft namelijk heel wat impact, niet alleen de eenvoudige huisstijldragers (advertenties, briefpapier etc.) moeten gewijzigd worden, maar bijvoorbeeld ook de signing, wagenpark, bewegwijzering, IT-omgeving en templates. Hoe meer huisstijldragers hoe complexer de uiteindelijke implementatie zal zijn.

RGN werkt met tientallen designbureaus samen, elk met eigen expertises en corebusiness. Tijdens de designfase is RGN jouw partner in het meedenken over de uiteindelijke toepassing van het basisontwerp van jouw nieuwe huisstijl, de toegepaste ontwerpen en de materiaalkeuzes in samenwerking met het designbureau. Onze specialisten adviseren graag vanaf het begin van het proces, bij het selecteren van het juiste designbureau of het schrijven van een gedetailleerde briefing. Zo bouwt RGN samen met jou en met designbureaus vanaf de start aan sterke en herkenbare merken.

Wil je advies over het selecteren van het juiste designbureau voor jouw merk? Neem contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag!

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00




    Andere
    nieuwsitems