Branding

Branding is essentieel onderdeel voor bedrijven om zich te onderscheiden in een concurrerende markt. Een sterke branding strategie helpt je om een merkidentiteit op te bouwen dat consistent en herkenbaar is, maar ook klanten aantrekt en bindt. Bij RGN begrijpen we hoe belangrijk het is om je merk op de juiste manier te positioneren en te presenteren. Daarom helpen wij graag bij de branding van jouw bedrijf. Door middel van een duidelijke branding strategie en een handige brandbook en brandguide brengen we jouw merk naar het volgende niveau!

Interesse in een branding traject? Of wil je meer weten?

Een goede branding strategie en duidelijke merkidentiteit is essentieel voor bedrijven. Bij RGN hebben we jarenlange ervaring in branding voor bedrijven, organisaties en merken. Willen jullie ook beginnen met een goede branding? Neem dan contact met ons op, wij helpen graag!


    Een brandbook en brandguide samenstellen en inzetten

    Een goed beginpunt voor een succesvolle branding strategie is het ontwikkelen van een gedetailleerd brandbook. Een brandbook fungeert als de ruggengraat van je merk, met richtlijnen voor visuele elementen zoals logo’s, kleurenpaletten en typografie. Echter gaat het brandbook verder dan alleen de visuele aspecten, want het omvat ook de kernwaarden, missie en visie van je merk en de gewenste tone of voice. Door een duidelijk brandbook te hebben, zorg je ervoor dat iedereen binnen je organisatie en daarbuiten dezelfde merkboodschap uitdraagt.

    Naast het brandbook is een brandguide essentieel binnen een branding strategie voor het consistent toepassen van je merk in verschillende contexten en media. De brandguide biedt specifieke richtlijnen voor het gebruik van je merk in online en offline marketing, social media, en andere communicatiekanalen. Dit helpt om een uniform beeld te creëren, ongeacht waar je merk wordt gepresenteerd. Dankzij een duidelijk brandbook en een handige brandguide straal je overal hetzelfde uit en kan jouw merk echt een duidelijk verhaal naar buiten brengen.

    Jouw branding uitgevoerd in enkele stappen

    Oriëntatie

    Jij kent jouw bedrijf of organisatie als geen ander. Maar zien anderen jouw bedrijf net zo als jij? Of kunnen zij ook een andere opvatting hebben? Een goede branding strategie kan verwarring voorkomen. Daarom kijken wij verder dan naar jouw merk alleen. Want wij zijn ook nieuwsgierig naar de organisatie achter het merk en naar iedereen die daar betrokken is. Dankzij een vooronderzoek nemen wij alles onder de loep en kijken we naar jouw merk. Hierdoor leren wij jullie bedrijf of organisatie kennen en begrijpen, waardoor wij dit kunnen toepassen in de branding strategie.

    Implementatie

    Het is tijd voor actie. Maar wees gerust: het vlieg en stuntwerk doen wij wel. Waar wij jou voor nodig hebben zijn de essentiële controle momenten. Dus af en toe – of vaker, als jij dat prettig vindt – melden wij ons bij je. Onze ervaring met branding helpt ons de specifieke uitdagingen en valkuilen te navigeren. En voor elk uniek probleem binnen bedrijven of organisaties hebben wij experts klaarstaan. Hierdoor kunnen wij de branding op maat opleveren, maar vooral tot een goed einde brengen. Samen brengen wij jouw visie tot leven, terwijl jij je kunt richten op wat echt belangrijk is; jouw bedrijf of organisatie.

    Management

    Jouw branding is uitgevoerd. Case closed? Nou, niet helemaal. Na een geslaagde uitrol zien wij dat het voor veel bedrijven of organisaties lastig is om de merkidentiteit in vorm te houden. Denk bijvoorbeeld aan de uitingen die geplaatst worden op social media of de aankleding van kantoren en diverse gebruiksvoorwerpen. Vaak wanneer het nieuwe er af is, kan het snel verdwijnen. Gelukkig blijven wij alert. Met ons huisstijlmanagement zorgen wij dat jullie merk altijd de kwaliteit en professionaliteit uitstraalt die jullie voor ogen hebben en zorgen zo voor de juiste branding.

    "RGN's positivity, friendliness and client focus make collaboration effortless. Solution-driven, they exceed expectations, creating valuable partnerships and brightening even tight project timelines. "

    Charlotte Winter – Teamlead Strategic Partner Management
    Liganova The BrandRetail Company

    "RGN makes our design happen. They hit the ground with a proven methodology."

    Desigual

    "Your team at RGN is an integral part of our success. Recognized as reliable partners, your collaborative spirit brings joy to every project."

    Vanesse Keen – Marketing Director
    Design4Retail

    Een effectieve branding strategie ontwikkelen

    De eerste stap van het ontwikkelen van een goede branding strategie begint bij het uitvoeren van een grondige analyse van de markt en doelgroep. Bij RGN werken we nauw samen met onze klanten om een diepgaand inzicht te krijgen in hun unieke behoeften en uitdagingen. Op basis hiervan ontwikkelen we een op maat gemaakte branding strategie die is afgestemd op je bedrijfsdoelen. Want bij een branding strategie is er geen oplossing die overal toegepast kan worden, maar vraagt het bij elk project om maatwerk.

    Een effectieve branding strategie omvat verschillende stappen, waaronder merkpositionering, het schrijven van een duidelijk merkverhaal en visuele merkidentiteit. Merkpositionering helpt om je merk te differentiëren van concurrenten, dankzij duidelijke communicatie over wat je merk uniek maakt. Dit wordt gevolgd door de ontwikkeling van een duidelijk merkverhaal die aansluit bij je doelgroep en hen aanspreken/aansporen om een emotionele verbinding met je merk aan te gaan. Dankzij de merkidentiteit kun je jouw merk naar buiten brengen met visuele en verbale elementen. Alle elementen bij elkaar vormen de branding strategie voor jouw merk. Hiermee gaan we samen aan het werk om de juiste verhaal met de juiste uitingen te vertellen.

    Visuele identiteit en de eigen merkcultuur

    Daarnaast speelt de visuele identiteit van je merk ook een cruciale rol binnen de branding strategie. Bij RGN creëren we visuele elementen die niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook de kernwaarden van het merk weerspiegelen. Hierbij kun je denken aan het ontwerpen van logo’s, het kiezen van een passend kleurenpalet en het ontwikkelen van een typografiesysteem dat past bij het merk en de persoonlijkheid dat je wilt uitstralen.

    Je medewerkers zijn de eerste ambassadeurs van het merk, daarom is het essentieel dat zij de merkwaarden begrijpen en kunnen uitdragen naar buiten. Daarom is de interne merkcultuur een ander belangrijk aspect van branding. Bij RGN willen wij graag het team ook volledig betrekken bij het merk. Door middel van verschillende sessies kunnen zij hun steentje bijdragen en het merk tot bloei brengen en helpen ontwikkelen. Daarmee zijn de medewerkers ook in staat om de merkboodschap consequent te communiceren.

    Jouw branding aanpakken met RGN

    Onze branding aanpak bij RGN combineert creativiteit met strategisch inzicht om merken te bouwen die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook een diepere verbinding met hun doelgroep tot stand brengen. Wij geloven in het creëren van merken die authentiek en betekenisvol zijn, en die een blijvende indruk achterlaten. Benieuwd naar onze uitgevoerde projecten? Bekijk dan onze website en zie voor welke merken wij al aan de slag zijn geweest.

    Ben je klaar om je merk naar een hoger niveau te tillen met een goede branding strategie? Of wil je een rebranding uitvoeren voor een bestaand merk of bedrijf? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor meer informatie of om een gesprek aan te gaan over een branding traject. Bij RGN staan onze experts klaar om je te begeleiden door het hele proces, van de eerste analyse tot de uiteindelijke implementatie. Laten we samen werken aan een merk dat echt impact maakt.

    Is jouw merk er klaar voor?Janne Gerritsma vertelt je alles over branding van merken en bedrijven. Daarnaast doorlopen jullie samen de te nemen stappen. Interesse? We helpen je graag! Vul snel onderstaand formulier in.
    Of bel ons op +31 88 987 99 00