De basis voor een sterk merk

Merkstrategie

Een merkstrategie is het fundament van je merk. Hiermee bepaal je de positionering van je merk, welke boodschap het uitdraagt en hoe het zich onderscheidt in de markt. Een sterke merkstrategie geeft richting aan alle toekomstige merkbeslissingen.

Maar een strategie alleen is niet genoeg. Het krijgt pas écht waarde als deze ook consequent wordt doorgevoerd. Het definiëren van je merkstrategie is stap één, het doorvertalen naar je merkidentiteit is stap twee. De derde, en misschien wel meest onderschatte stap, is de implementatie en activatie. En dit is waar wij in beeld komen. Wij zorgen dat jouw merkstrategie en -identiteit niet alleen een visie blijven, maar in elke merkuiting zichtbaar wordt.

Interesse in een branding traject? Of wil je meer weten?

Een goede branding strategie en duidelijke merkidentiteit is essentieel voor bedrijven. Bij RGN hebben we jarenlange ervaring in branding voor bedrijven, organisaties en merken. Willen jullie ook beginnen met een goede branding? Neem dan contact met ons op, wij helpen graag!


    Branding bureau - moodboard maken voor een strategie

    Wat is een merkstrategie?

    Een merkstrategie gaat verder dan een logo of slogan – het is het kompas van je merk. Geen enkel merk kan namelijk goed draaien zonder een duidelijk en goed geformuleerde merkstrategie. Het bevat je merkpositionering, merkpersoonlijkheid, je missie, visie, kernwaarden, en de architectuur van je merk. Dit is de basis waarop klanten en medewerkers zich verbinden aan jouw merkverhaal.

    “Samenwerken met RGN is voor Wunder ideaal. Ze nemen onze ontwerpen met oog voor praktische toepasbaarheid en materiaalkeuze over, zodat de visuele identiteit volledig tot zijn recht komt zonder afbreuk te doen aan het ontwerp en idee.

    Alef de Jong | Founder & Strategist Wunder

    “Mijn ervaring met RGN is er één om een strikje omheen te doen. Het is een fantastische partner om mee samen te werken om een nieuwe huisstijl te implementeren. Veel geleerd en veel wijzer geworden.

    Mariska van Boeijen | Manager Huisstijl en Traffic ’s Heeren Loo

    Merkstrategie vs. merkidentiteit: wat is het verschil?

    Een sterke merkidentiteit kan niet zonder een solide strategie. Met je merkstrategie geef je richting, zet je de basis en bepaal je je doelen. Je merkidentiteit is de visuele en emotionele vertaling van deze strategie.

    Dit wordt perfect geïllustreerd door de branding ijsberg van Fitbrand. Denk aan een ijsberg: de merkstrategie is het deel onder water – de fundering die de koers bepaalt. De merkidentiteit is het zichtbare deel, dat de strategie tastbaar en herkenbaar maakt. Door deze twee elementen perfect op elkaar af te stemmen, creëer je een merk dat niet alleen krachtig communiceert, maar ook authentiek resoneert bij je doelgroep.

    Desigual merkidentiteit en rebranding door RGN

    Van strategie naar implementatie: de sleutel tot succes

    Je merkstrategie staat. Top! Wij helpen je om jouw merkstrategie naadloos tot leven te brengen – van signing en wayfinding tot corporate branding en digitale assets. Klaar om jouw merkstrategie te activeren? Wij wel!

    Schakel RGN in voor een duidelijke merkstrategie

    Wil jij je merk ook naar een volgend niveau tillen met een duidelijke merkstrategie, een goed uitgedachte merkpositionering en een goed merkconcept? RGN begeleidt graag dit gehele proces van A tot Z. Dankzij onze specialisatie en jarenlange ervaring kunnen wij een duidelijk advies op maat neerleggen voor jouw merk of merken. Vanaf de eerste analyse tot de implementatie wordt het gehele proces ondersteunt door onze specialisten. Op deze manier combineren wij onze kennis over merkstrategie met de kennis die jullie over het merk hebben. Hieruit bloeit dan een merkstrategie, -positionering en -concept uit die een stap voor heeft op de concurrentie. Interesse in branding of rebranding? Neem contact met ons op en maak een afspraak!

    Veelgestelde vragen

    Een merkstrategie is de fundering van je merk. Het bepaalt hoe je merk zich positioneert, welke boodschap het uitdraagt en hoe het zich onderscheidt in de markt. Een goed doordachte merkstrategie zorgt ervoor dat klanten en medewerkers zich kunnen identificeren met je merk en begrijpen waar het voor staat.

    Een sterke merkstrategie bevat onder andere je merkpositionering, merkpersoonlijkheid, missie, visie en kernwaarden.

    Een sterke merkstrategie geeft richting en zorgt voor herkenbaarheid. Het helpt je om een consistente uitstraling te creëren, je doelgroep effectief te bereiken en je merk duurzaam te laten groeien. Zonder strategie ontbreekt een duidelijke koers en eenheid in communicatie.

    Je merkstrategie bepaalt de koers en positionering van je merk, terwijl je merkidentiteit de visuele en tastbare vertaling hiervan is. De strategie vormt de basis, de identiteit maakt het zichtbaar – van logo tot tone-of-voice. Beiden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

    Ja, wij werken nauw samen met designbureaus en creatieve partijen. Terwijl zij verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van de visuele identiteit, zorgen wij ervoor dat deze professioneel en consequent wordt doorvertaald op alle huisstijldragers.

    Is jouw merk er klaar voor?Janne Gerritsma vertelt je alles over branding van merken en bedrijven. Daarnaast doorlopen jullie samen de te nemen stappen. Interesse? We helpen je graag! Vul snel onderstaand formulier in.
    Of bel ons op +31 88 987 99 00