Nieuws

Een duurzaam alternatief voor lichtreclame

Onze samenleving vraagt steeds vaker om duurzame alternatieven voor bestaande producten, en ook op het gebied van branding gaan de ontwikkelingen gewoon door. Maar wat verstaan we onder duurzaamheid? Een duurzaam product is volgens ons:

  • Energiezuinig
  • Maakt gebruik van hernieuwbare energie (uit zon, wind of water)
  • Gemaakt van circulaire (herbruikbare) materialen
  • Milieubewust in gebruik

Veel merken gebruiken lichtreclames om te laten zien wie ze zijn. Lichtreclame is daarmee een belangrijk onderdeel van de huisstijl en branding. Met de komst van LED is lichtreclame al een stuk duurzamer geworden, maar er is nog veel meer winst te behalen.

Group 79

Gevelreclame zonder extra lichtbron

Hoe mooi zou het zijn als je jeĀ  lichtreclame overal kunt plaatsen, zonder rekening te hoeven houden met snoeren, bedrading en de aansluiting op het lichtnet? Binnenkort is dat mogelijk dankzij het Smart Panel. Op dit moment ontwikkelen we samen met Parthian Technology en ItoM een composiet (samengesteld kunststof materiaal) dat lichtgevend is door middel van elektroluminescentie. Elektromewattes? Kort gezegd komt het erop neer dat het materiaal oplicht wanneer er elektrische stroom doorheen gaat, dus zonder tussenkomst van een lichtbron. Als je dit materiaal combineert met een PV-folie (zonnepaneelfolie) dan heb je een draadloze lichtreclame.

Strategie bepalen

Duurzame lichtreclame

Behalve dat het heel handig is, wat is hier nu zo duurzaam aan? Allereerst gebruikt een Smart Panel zeer weinig elektriciteit en de energie die het gebruikt komt van de zon. Dus behalve dat het een duurzame oplossing is, helpt het ook te besparen op de energierekening. Daarnaast is het composiet dat gebruikt wordt voor het Smart Panel volledig herbruikbaar. Doordat het een gesloten systeem is, is het bovendien veel minder vatbaar voor invloeden van buitenaf en gaat het dus langer mee.

Door het systeem te voorzien van slimme technieken kan het zelf aangeven wanneer er onderhoud nodig is, hiermee wordt het jaarlijkse onderhoudsrondje overbodig, wat de nodige ritten en dus brandstof bespaart. Zo is het Smart Panel ook in gebruik milieubewust, en goed voor de portemonnee.

Strategie bepalen

Smart Panel vs. LED signing

Het composiet dat gebruikt wordt voor de Smart Panels is lichtgewicht en kan in elke gewenste dikte gemaakt worden. Behalve dat het duurzamer is en dat het niet op het lichtnet aangesloten hoeft te worden, is er nog een verschil ten opzicht van LED lichtreclames. En dit verschil heeft te maken met de uitstraling. Bij het Smart Panel licht het materiaal op, in plaats van dat het licht uitstraalt. Dit effect is vergelijkbaar met glow-in-the-dark, maar zonder het uitdoven. Vooral in gebieden waar veel lichtreclames geplaatst zijn, zorgt de toepassing van het Smart Panel voor een aanzienlijke terugloop in lichtvervuiling.

Ontwikkeling Smart Branding

Het Smart Panel is een resultaat van het Smart Branding Project waarin RGN samenwerkt met Parthian Technology en ItoM. Dit project is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.

Benieuwd naar de ontwikkelingen van het Smart Panel? Neem contact op met Ruud Koetsier.

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00




    Andere
    nieuwsitems