Nieuws
Interview over 25 jaar RGN: het begin | deel 1/4
Deel één: het begin
Vanuit Twente de wereld over. In alle vormen en maten. RGN groeide uit tot Europese marktleider in rebranding en de uitrol daarvan. Oprichters Ruud Koetsier en Erwin Scholten van Agteren en operationeel directeur Maarten Ongering blikken in een vierluik terug op 25 jaar RGN.
Wanneer dachten jullie 'hier is een markt voor'
@Ruud: Het was eind jaren ‘90. De wereld van marketing veranderde in rap tempo. Een merk an sich en de manier waarop het in alle uitingen te zien was werd steeds belangrijker. Autofabrikanten, banken en verzekeringsbedrijven waren meestal de trendsetters als het aankwam op branding. Maar andere branches volgden al snel. Overnames en fusies om bestaande merken samen te voegen kwamen steeds vaker voor. En zo kwam er ook meer aandacht voor het merk. Dat was voor ons de start.
@Erwin: Onze kennis over merkimplementatie en- management konden we goed gebruiken om het complexe traject voor opdrachtgevers uit handen te nemen. Wij hadden een andere, meer vernieuwende kijk hierop en dit konden we eigenlijk alleen kwijt in een eigen onderneming. We trokken de stoute schoenen aan en zijn begonnen met ondernemen. Vanuit onze eigen expertise. Op 1 september 1997 liepen we samen met toenmalig partner Joost Nijland de KVK in Enschede binnen.
De eerste opdracht. Hoe spannend was dat?
@Erwin: Onze eerste opdracht was voor Arbo Unie waarbij wij signing en bewegwijzering uitvoerden voor meer dan 50 gebouwen. Uiteindelijk hebben we zelfs het gehele rebrandingstraject begeleid. Duurzaamheid was een belangrijk aspect, voor die tijd best bijzonder. Maar wij konden daar als eerste al in adviseren.
@Ruud: En toen begin 1998 was daar meteen ook onze eerste échte grote internationale opdracht. De rebranding van de imposante fleet van TNT Global Express. Een megaklus! In totaal ging het om 19.000 voertuigen. Van trucks, bestelwagens, vliegtuigen tot aan boten en zelfs fietsen, op álle continenten. Een enorm project en nog steeds een eer dat we die opdracht mochten doen. De druk lag hoog, want de opdrachtgever stuurde ons echt overal heen. Zo vloog ik een keer ’s ochtends vanuit vliegveld Twente in een Cessna naar Schiphol. Daardoor kon ik direct doorvliegen naar Kopenhagen. Na de afspraak aldaar bracht een helikopter mij naar de volgende bestemming. In die periode van ‘98 hadden we trouwens ook onze eerste videocall! Waanzinnig.
Volgende keer meer over o.a. ‘de andere aanpak’ en onze timeline, waarin we onze grootste mijlpalen en gebeurtenissen delen. Lees ook ons persbericht over het 25-jarig bestaan van RGN.