Nieuws

Het merk is van ons allemaal

Op dinsdag 16 april vond de derde editie van brand identity talks plaats. Het door RGN georganiseerde kennisevent vond dit jaar plaats in het EYE Filmmuseum in Amsterdam. Sprekers Betteke van Ruler en Youssef Eddini gingen in op het belang van samenwerking door de afdelingen marketing en communicatie. Waarbij Betteke het theoretische kader schetste en Youssef inzicht gaf in hoe dit in de praktijk heeft gewerkt bij de NOS.

 

1+1=3

In haar presentatie liet Betteke zien dat niet alleen de afdelingen marketing en communicatie naar elkaar toe lijken te groeien, maar dat ook de theoretische kaders in beide vakgebieden overeenkomsten dichter bij elkaar komen. Waar de communicatieafdelingen minder sterk in zijn, zijn de marketingmensen juist wel weer sterk. En andersom. Waar communicatieafdelingen sterk zijn in het onderhouden van relaties en het ontwikkelen en bewaken van de corporate story, zijn ze over het algemeen minder sterk in conversiedenken en data-driven werken. Marketingafdelingen zijn daar wel sterk in, maar hebben vaak minder op met het maatschappelijke relevantie en de reputatie op de langere termijn.

Zowel in de marketing- als in de communicatietheorie zijn we een verschuiving van een specialisme van enkelen naar een vaardigheid van iedereen.

Als beide afdelingen meer naar elkaar zouden kijken en van elkaar zouden leren, dan is 1+1 echt 3 en hebben ze samen meer invloed op het merkbeleid van de organisatie!

Group 79

Het merk is van ons allemaal, iedereen levert een positieve danwel negatieve bijdrage.

Betteke van Ruler tijdens brand identity talks 2019

Wij bemoeien ons gewoon met alles

Na de theoretische kaders van Betteke, nam Youssef ons mee naar rebranding van de NOS, waar hij destijds hoofd marketing- en communicatie was. Met een multidisciplinair team van zowel communicatie- en marketingprofessionals en een strategie die zowel raakvlakken met marketing als communicatie heeft, is het hem gelukt om de het merk NOS opnieuw op de kaart te zetten.

Mede door een data-drive aanpak (marketing) en oog voor zowel interne als externe relaties (communicatie) is de nieuwe tagline: altijd.overal.NOS geïntroduceerd. Dit was ook de grondslag voor een aantal operationele wijzigingen binnen de NOS. De tot op dan ontbrekende online aanwezigheid is flink opgeschroefd waarmee ze de doelgroep jongeren eindelijk weten aan te spreken en echt altijd en overal aanwezig zijn. En ook het veranderen van de decors is niet onopgemerkt gebleven. Maar dit alles had niet gekund zonder draagvlak binnen de organisatie.

Snap het primaire proces binnen de organisatie en zorg voor vertrouwen. Het is een langzaam proces, maar zo creëer je wel draagvlak.

Youssef Eddini tijdens brand identity talks 2019

Q&A

Na beide presentaties was er ruimte voor de aanwezige marketing en communicatieprofessionals om vragen te stellen. Dit leidde tot een interessant en diepgaand gesprek over de samenwerking tussen marketing en communicatie, zowel in de theorie als in de praktijk. De middag werd afgesloten met een borrel waarin het gesprek op een kleinschaliger niveau nog even werd voortgezet.

We hopen volgend jaar weer een minstens net zo inspirerende sessie te organiseren. Als eerste op de hoogte zijn van de nieuwe editie? Meld je aan voor onze nieuwsbrief of volg ons op de sociale media!

Andere
inzichten

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00