Blog

Hoe wayfinding een bijdrage levert in de strijd tegen COVID-19

Ongetwijfeld heb je ondertussen je bedrijf voorzien van de noodzakelijke maar tijdelijke navigatie en bewegwijzeringinstructies naar aanleiding van de coronamaatregelen. Maar heb je ook nagedacht over de (middel)-lange termijn?

De anderhalvemetersamenleving zal zonder twijfel het komende jaar bepalen hoe wij ons in het dagelijks leven voortbewegen. Aangeplakte A4-tjes, lijnen en stickers op de grond hebben nu nog even de gewenste attentiewaarde. Ze zijn nieuw, waarschijnlijk ook voorzien van allerlei kleuren en daardoor vallen ze op.

Group 79

Gestroomlijnd navigeren voor beheersbaar bezoekersbeleid

Hoe zorg je ervoor dat de aandacht niet verslapt en dat de procedures die voortvloeien uit het gestelde beleid en strategie worden nageleefd? Als je meer wilt lezen over waarom COVID-19 een bedreiging vormt voor jouw merk lees dan dit artikel; COVID-19 is ook een bedreiging voor jouw merk.

Daar waar het navigatie en wayfinding betreft kan RGN je ook een aantal handvatten bieden.

Wayfinding is opgebouwd uit verschillende categorieën en conventies. Door een goede wayfinding op locatie laat je de bezoekers gestroomlijnd door het pand navigeren, dit zorgt voor een beheersbaar bezoekersbeleid. Bij de juiste toepassing worden gebruikers onbewust ook langs de richtlijnen meegenomen tijdens de customer journey. De volgende richtlijnen geeft je  inzicht waar je op moet letten bij een optimale bewegwijzering zowel binnen als buiten locatie.

Strategie bepalen

Categorieën bewegwijzering

INFORMATIE
Signing voorziet in het verstrekken van informatie, zorg voor een bord met rustige vormgeving en probeer de inhoud schematisch weer te geven.

RICHTING
Signing wijst je doelgroep de weg, is de doelgroep niet specifiek (geldt dus voor iedereen op locatie) houdt dan de instructie ook generiek of probeer zelfs ‘verkeersstromen’ fysiek te beperken.

IDENTIFICATIE
Signing die de bestemming duidt. Werk niet met afkortingen, houdt de tekst kort en zorg voor een goede attentiewaarde. Wees niet bang dat de tekst te groot wordt. Test eventueel eerst met wat prints op papier het gewenste letterformaat.

REGELGEVING
Borden met waarschuwingen of instructies. Wees duidelijk en directief, mocht veel tekst nodig zijn werk met een pakkende titel die de noodzaak in de tekst samenvat.

Strategie bepalen

Toepassingen in bewegwijzering

Borden kunnen in hun functie of doel al herkenbaar zijn aan de vorm en de kleur, wijk hier dus niet van af. Een driehoek, rond of rechthoekig. Rood of blauw, allemaal standaarden die bekend zijn bij de doelgroep. Dit wordt toegepast in zowel het verkeer als in fysieke omgevingen. Pictogrammen moeten ook niet te complex worden vormgegeven en de betekenis ervan moet zonder tekst duidelijk zijn.

Heb je hulp nodig? Wij maken de plannen graag samen op.

Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact?
Bel ons op +31 88 987 99 00




    Andere
    nieuwsitems