Van twee identiteiten naar één monolithisch merk

Project Rebranding door fusie
Scope Projectmanagement, bewegwijzering, (gevel)signing, kleding, voertuigen, drukwerk, digitale uitingen. 
Uitdaging Samenvoegen van twee gefragmenteerde merkidentiteiten tot één monolithisch merk en creëren van verbinding binnen de organisatie  

In december 2022 besloten het Friesland College en ROC Friese Poort hun krachten te bundelen en te fuseren tot één nieuwe onderwijsinstelling: Firda. Dit nieuwe merk moest niet alleen zichtbaar en herkenbaar zijn voor de buitenwereld, maar ook intern een gevoel van verbinding creëren. Verbinding staat namelijk – als één van de kernwaarden – centraal bij Firda. De uitdaging? Twee diepgewortelde en gefragmenteerde merkidentiteiten samenvoegen tot één monolithisch merk. Wij werden gevraagd om Firda bij elke stap van deze transitie te begeleiden. 

Vergaderruimte in het Firda gebouw met folies in de Firda huisstijl op de ramen
Group 79
Interne bewegwijzering van Firda die mensen de weg wijst

De uitdaging: twee merken, één identiteit

Wij begonnen met het uitvoeren van een grondige impactanalyse, waarbij we de huidige huisstijlen van beide instellingen – in de breedste zin van het woord – onder de loep namen. Friesland College en ROC Friese Poort telden gezamenlijk namelijk 22 grote locaties.  Met meer dan 2.000 foto’s en een gedetailleerd rapport leverde dit waardevolle inzichten op. Het liet zien dat beide instellingen een wijdverbreide toepassing van de huisstijl  hanteerden en dat er zowel een diverse organisatiestructuur als – cultuur heerste. 

Het resultaat was duidelijk: er was behoefte aan één herkenbare, monolithische uitstraling voor het nieuwe merk Firda. 

De implementatie van de nieuwe merkidentiteit

Op basis van onze inzichten ontwikkelden we – samen met het communicatieteam van Firda – een plan van aanpak. We besloten te prioriteren op de ‘quick wins’: merkdragers die relatief snel aangepast kunnen worden en tegelijkertijd een grote zichtbaarheid hebben, zoals de gevelbelettering en voertuigen. Deze merkuitingen werden gelanceerd tijdens het huisstijlevent, de officiële livegang van de nieuwe Firda-identiteit. Waar er initieel weerstand was om de oude identiteit los te laten, creëerde dit event draagvlak en positiviteit onder interne stakeholders. Daarnaast bracht het het merk Firda zichtbaar naar buiten. 

Inmiddels – 1,5 jaar later – hebben we een indrukwekkend aantal huisstijldragers op de 22 locaties geïmplementeerd: 

Group 79
Muur met interior branding tekst Firda "wie blijft leren, blijft zich ontwikkelen"

Strategische ondersteuning en projectmanagement

Onze meerwaarde in dit project ging verder dan enkel het coördineren van de implementatie. We stonden Firda ook bij op strategisch en organisatorisch niveau. Op belangrijke beslismomenten stonden wij klaar om advies te geven. We adviseerden over interne communicatie en hielpen beide organisatieculturen samen te voegen. Het is menselijk om bang te zijn voor verandering. Het zorgvuldig begeleiden, overtuigen en opbouwen van vertrouwen bij zowel medewerkers als directie in dit proces was daarom van vitaal belang. 

RGN: vernieuwing en succesvolle uitvoering

Deze samenwerking illustreert perfect waar RGN voor staat: strategische visie gecombineerd met naadloze uitvoering. Daarbij sluit het aan op onze favoriete werkwijze: een driehoeksverhouding waarin de klant, het designbureau en RGN als implementatiepartner samenkomen. Designbureau Total Design ontwierp Firda’s bekroonde visuele identiteit. Deze vertaalden wij vervolgens door naar merkuitingen die Firda’s merkwaarden versterken én zichtbaar maken. Deze samenwerking leverde een ontwerp op dat niet alleen esthetisch maar ook strategisch en doordacht is – waardoor de ontworpen huisstijl van Firda nu maximaal tot zijn recht komt. De kracht van het ontwerp werd onderstreept met de prestigieuze International Design Award (IDA) die Total Design in ontvangst heeft mogen nemen. 

Een rebranding  vraagt om zorgvuldige begeleiding. Wat de aanleiding ook is, wij zijn er om uw merkidentiteit te versterken, te vernieuwen en naadloos te implementeren. Wij zijn bekend met huisstijlwijzigingen en bewegwijzeringsprojecten bij (hoge)scholen en universiteiten. Naast Firda hebben wij gewerkt voor  Hogeschool van Amsterdam, Universiteit van Amsterdam, ROC van Twente, hogeschool Saxion, Universiteit van Twente en de Vrije Universiteit Amsterdam. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met ons via de gegevens onderaan de pagina.

 
Implementation
Van twee identiteiten naar één monolithisch merk
 
Implementation
Negen huisstijlen getransformeerd naar één krachtige BMN-huisstijl
 
Implementation
Van decentralisatie naar eenheid op 1.250 locaties
 
Implementation
918 voertuigen en 216.000 containers getransformeerd
 
Implementation
150 voertuigen en materieel in nieuwe stijl gebracht
 
Implementation
25 tankopleggers omgetoverd tot rijdende Chocomel-blikjes
 
Implementation
Van design naar een real-live merkbeleving op kantoor
 
Implementation
Complete bewegwijzering voor het nieuwe ziekenhuis in Meppel
 
Implementation
Van ontwerp tot realisatie in 14.500 m² hoofdkantoor
 
Management
Van design naar 6.000 borden op 18 verdiepingen
 
Wagenpark
750 voertuigen in 10 landen binnen 4 maanden
 
Implementation
Herpositionering en visuele upgrade op 200+ locaties
 
Implementation
Van signage en branding tot wayfinding: het creëren van consistente merkbeleving wereldwijd.
 
Implementation
Het Greetz gevoel als rode draad in de ‘employee’ branding
 
Implementation
800 voertuigen rebranden zonder stilstand
 
Implementation
Eén campusgevoel voor bijna 30.000 studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam
 
Implementation
Innovatief merkmanagement vanuit een sterke b(r)and
 
Management
Projectmanagement voor innovatieve signing en bewegwijzering
 
Implementation
Effectief projectmanagement voor 600+ winkels wereldwijd
 
Implementation
Instore campagnes op 75+ locaties in Oost-Europa
 
Implementation
Een grote rebranding op nationaal niveau
 
Implementation
Uitrol van de nieuwe merkidentiteit in +300 winkels
 
Implementation
Een sterk merk als basis voor goede profilering
 
Implementation
Van zeven stadsdelen naar één uniforme huisstijl
 
Orientation
Grip krijgen op versnipperde merkuitingen op 100+ Europese locaties
 
Implementation
500+ locaties, één sterke identiteit.
Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact? Bel ons op +31 88 987 99 00