Van zeven stadsdelen naar één uniforme huisstijl

ProjectZeven huisstijlen rebranden naar één nieuwe merkidentiteit
ScopeGemeente Amsterdam
UitdagingCreëeren van één uniforme uitstraling voor een hele gemeente zonder de operationele inzetbaarheid te verminderen

Sinds 1990 kende Amsterdam zestien verschillende stadsdelen – elk met een eigen ambtelijke organisatie. In 2010 werd dit aantal gehalveerd tot de zeven huidige stadsdelen, die in 2014 een beperktere rol gekregen. Door deze verdere centralisatie moest de gemeente weer als één geheel naar buiten treden. RGN was al sinds 2005 betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van de huisstijl van de gemeente en ook deze keer zorgden wij ervoor dat de gemeente met één uniforme uitstraling opereert. Van de gebouwen tot het wagenpark, alles ademt nu de karakteristieke Amsterdamse identiteit.  

Gebouw van de Gemeente Amsterdam met het logo met de drie kruizen bevestigd aan de gevel
Group 79
Stadsloket Gemeente Amsterdam met een signing paal

De uitdagingen

De overgang naar één uniforme huisstijl voor de gemeente bracht verschillende uitdagingen met zich mee:  

  • Zeven verschillende huisstijlen terugbrengen naar één 
  • Creëren van een uniforme uitstraling voor de hele gemeente 
  • Rebranden van alle voertuigen zonder de operationele inzetbaarheid te verminderen 
  • Ontzorgen van de interne organisatie van de gemeente tijdens het gehele proces 

Eén stad, één gezicht: uniforme huisstijl voor duidelijkheid en herkenning

Met het gelijktrekken van de huisstijl voor alle stadsdelen wilde de gemeente duidelijkheid scheppen naar bewoners, bezoekers en andere belanghebbenden; één aanspreekpunt voor hele gemeente. Voor gebouwen betekent dit eenheid in signing en een uniforme en herkenbare styling. Ook bij alle voertuigen zijn de stadsdeelkenmerken verwijderd en de drie Andreas kruisen op uniforme wijze toegepast. 

De drie rode kruizen als het logo van Gemeente Amsterdam bevestigd hoog op een gebouw

Complexiteit in planning

Met meer dan 700 voertuigen die een nieuwe huisstijl nodig hadden, was een nauwkeurige planning essentieel. Onze prioriteit? Zorgen dat alle voertuigen optimaal inzetbaar bleven tijdens de rebranding. Dankzij ons netwerk van lokale partners en een grote beschikbaarheid van rebrandinglocaties konden we de rebranding flexibel organiseren. Zo waren we in staat het hele wagenpark een uniforme uitstraling te geven zonder de operationele inzetbaarheid van zowel voertuigen als personeel te verminderen. 

Innovatieve tooling

In een complex rebrandingproject van deze schaal is goede tooling onmisbaar. Hiermee behouden we het overzicht en ondersteunen we onze projectmanagers tijdens het hele proces. Bovendien zorgt een gedetailleerde registratie ervoor dat er een perfecte basis ligt voor het beheer en onderhoud van het wagenpark. Bij een schademelding is direct zichtbaar welke huisstijlset er nodig is om het voertuig ook na schadeherstel weer die uniforme Amsterdamse uitstraling te geven. Zo kan de Gemeente Amsterdam altijd met één sterk merk naar buiten treden.  

Benieuwd hoe wij ook waarde kunnen toevoegen aan uw merk? Neem vrijblijvend contact met ons op!  

 
Implementation
Van twee identiteiten naar één monolithisch merk
 
Implementation
Negen huisstijlen getransformeerd naar één krachtige BMN-huisstijl
 
Implementation
Van decentralisatie naar eenheid op 1.250 locaties
 
Implementation
918 voertuigen en 216.000 containers getransformeerd
 
Implementation
150 voertuigen en materieel in nieuwe stijl gebracht
 
Implementation
25 tankopleggers omgetoverd tot rijdende Chocomel-blikjes
 
Implementation
Van design naar een real-live merkbeleving op kantoor
 
Implementation
Complete bewegwijzering voor het nieuwe ziekenhuis in Meppel
 
Implementation
Van ontwerp tot realisatie in 14.500 m² hoofdkantoor
 
Management
Van design naar 6.000 borden op 18 verdiepingen
 
Wagenpark
750 voertuigen in 10 landen binnen 4 maanden
 
Implementation
Herpositionering en visuele upgrade op 200+ locaties
 
Implementation
Van signage en branding tot wayfinding: het creëren van consistente merkbeleving wereldwijd.
 
Implementation
Het Greetz gevoel als rode draad in de ‘employee’ branding
 
Implementation
800 voertuigen rebranden zonder stilstand
 
Implementation
Eén campusgevoel voor bijna 30.000 studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam
 
Implementation
Innovatief merkmanagement vanuit een sterke b(r)and
 
Management
Projectmanagement voor innovatieve signing en bewegwijzering
 
Implementation
Effectief projectmanagement voor 600+ winkels wereldwijd
 
Implementation
Instore campagnes op 75+ locaties in Oost-Europa
 
Implementation
Een grote rebranding op nationaal niveau
 
Implementation
Uitrol van de nieuwe merkidentiteit in +300 winkels
 
Implementation
Een sterk merk als basis voor goede profilering
 
Implementation
Van zeven stadsdelen naar één uniforme huisstijl
 
Orientation
Grip krijgen op versnipperde merkuitingen op 100+ Europese locaties
 
Implementation
500+ locaties, één sterke identiteit.
Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact? Bel ons op +31 88 987 99 00