Van TNT Post naar PostNL: venieuwen op nationaal niveau

In 2012 kreeg Nederlands grootste postbezorger een nieuwe naam: TNT Post werd PostNL. Dit vroeg om een volledige rebranding van de herkenbare huisstijl, verspreid over honderden locaties in Nederland. RGN ontzorgde de organisatie en nam het projectmanagement van de rebranding van alle retaillocaties, businesspoints en eigen locaties op zich. Zo hebben we PostNL geholpen met het neerzetten van een sterk en herkenbaar merk 

Een PostNL bezorger wandelend door een winkelstraat met een PostNL fiets
Group 79
PostNL bus met het PostNL logo en een bezorger die er pakketten in stopt

Uitdaging: grootschalige aanpak, minimale overlast

PostNL is één van de grootste organisaties van Nederland in termen van locaties. Veel van deze vestigingen bevinden zich binnen winkels van derden, wat de rebranding extra complex maakte. De belangrijkste uitdagingen? 

  • Groot aantal locaties, geen standaardisatie: unieke situaties bij veel locaties. 
  • De werkzaamheden moesten plaatsvinden tijdens openingsuren, maar de bezoekers en het winkelpersoneel moesten hier zo min mogelijk hinder aan ondervinden. 
  • Elk bezoek per locatie moest efficiënt gebeuren, zodat het voorrijden van locaties zoveel mogelijk werd beperkt tot één keer.  

Slimme voorbereidingen en Local Heroes

Bij een project van deze omvang zijn een goede voorbereiding en gedetailleerde planning cruciaal. Dankzij een zorgvuldige aanpak konden we het aantal bezoeken per locatie – zoals gewenst – aanzienlijk verminderen. Dit bespaarde niet alleen tijd en geld, maar beperkte ook de overlast voor winkeleigenaren en bezoekers.  

Daarnaast hadden we natuurlijk de juiste mensen nodig om de planning te realiseren. Hiervoor maakten we gebruik van ons Local Heroes-netwerk – bestaande uit betrouwbare en flexibele installateurs en monteurs verspreid over alle continenten. Zo waren we in staat om in een relatief korte periode alle locaties te voorzien van de nieuwe, herkenbare huisstijl van PostNL.  

Het PostNL kantoor met het logo op het gebouw en vlaggen in PostNL stijl, uitgevoerd door RGN

Meer dan alleen post

Met de opkomst van e-commerce nam het aantal pakketten snel toe. PostNL speelde hierop in met nieuwe sorteercentra op diverse internationale locaties. RGN zorgde ervoor dat PostNL ook op deze nieuwe locaties een consistente, krachtige merkidentiteit kreeg. Zo legden we de basis voor de groeiende pakketservice die PostNL vandaag de dag kenmerkt. 

 
Implementation
Van twee identiteiten naar één monolithisch merk
 
Implementation
Negen huisstijlen getransformeerd naar één krachtige BMN-huisstijl
 
Implementation
Van decentralisatie naar eenheid op 1.250 locaties
 
Implementation
918 voertuigen en 216.000 containers getransformeerd
 
Implementation
150 voertuigen en materieel in nieuwe stijl gebracht
 
Implementation
25 tankopleggers omgetoverd tot rijdende Chocomel-blikjes
 
Implementation
Van design naar een real-live merkbeleving op kantoor
 
Implementation
Complete bewegwijzering voor het nieuwe ziekenhuis in Meppel
 
Implementation
Van ontwerp tot realisatie in 14.500 m² hoofdkantoor
 
Management
Van design naar 6.000 borden op 18 verdiepingen
 
Wagenpark
750 voertuigen in 10 landen binnen 4 maanden
 
Implementation
Herpositionering en visuele upgrade op 200+ locaties
 
Implementation
Van signage en branding tot wayfinding: het creëren van consistente merkbeleving wereldwijd.
 
Implementation
Het Greetz gevoel als rode draad in de ‘employee’ branding
 
Implementation
800 voertuigen rebranden zonder stilstand
 
Implementation
Eén campusgevoel voor bijna 30.000 studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam
 
Implementation
Innovatief merkmanagement vanuit een sterke b(r)and
 
Management
Projectmanagement voor innovatieve signing en bewegwijzering
 
Implementation
Effectief projectmanagement voor 600+ winkels wereldwijd
 
Implementation
Instore campagnes op 75+ locaties in Oost-Europa
 
Implementation
Een grote rebranding op nationaal niveau
 
Implementation
Uitrol van de nieuwe merkidentiteit in +300 winkels
 
Implementation
Een sterk merk als basis voor goede profilering
 
Implementation
Van zeven stadsdelen naar één uniforme huisstijl
 
Orientation
Grip krijgen op versnipperde merkuitingen op 100+ Europese locaties
 
Implementation
500+ locaties, één sterke identiteit.
Is jouw merk er ook klaar voor?Stuur een bericht en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Liever nu contact? Bel ons op +31 88 987 99 00